Historie De Kriemelkuil

Hoe ver de historie van De Kriemelkuil precies teruggaat, is ons niet bekend. Uit de overleveringen is wel duidelijk geworden dat het terrein ook als landgoed een rijk verleden heeft gekend. Bij de bewoners van Ermelo en omgeving stond De Kriemelkuil vooral bekend om de prachtige bloementuin en de rododendrons welke gesitueerd waren rondom De Kuil aan de Drieërweg. Na de 2e wereldoorlog zou er zelfs een streekroman met als titel “De Kriemelkuil” verschenen zijn. Het boek werd ondermeer op de scholen in Ermelo gebruikt in het onderwijs. Hier ligt een mooie uitdaging voor ons allen om na te gaan of we nog een exemplaar van dat  boek kunnen bemachtigen.

Enkele jaren geleden ontmoet een van de huidige eigenaren een dame op het park die kennelijk zoekende is en waarmee een gesprek wordt aangegaan. Het blijkt de kleindochter te zijn van een van de voormalige bewoners van het landgoed. De Kriemelkuil was toen een kwekerij en haar opa woonde in de enige woning op het terrein. Later werd dit pand de beheerderswoning met een receptie en uiteindelijk werd het pand gesplitst in 2 wooneenheden (404/405) met een aparte kantoorruimte. Naast deze woning was er ook nog een gastenverblijf, de huidige bungalows 402/403. De vrouw weet nog te vertellen dat zij haar huwelijksnacht in dat gastenverblijf heeft doorgebracht.

Op de woning staat een kleine klokkentoren. Deze klok werd geluid als de medewerkers op de kwekerij mochten pauzeren. De vrouw bleek in het bezit te zijn van een tekening en een luchtfoto van het toenmalige landgoed. Zij schonk deze aan de huidige Kriemelkuil bewoner. Om u een indruk te geven wordt een foto van de foto bijgevoegd.

Onder het genot van een kop thee werden met deze dame allerlei herinneringen opgehaald. Zij weet nog goed dat de bomen op en rondom het landgoed vrij laag waren. Ze kon er makkelijk overheen kijken. Moet je nu zien. Ook wist zij zich nog een verhaal te herinneren over de treurwilg op kavel 408. Haar opa wilde die boom perse hebben maar de kweker twijfelde of de boom wel goed genoeg was. Pas als de boom na een jaar nog zou leven moest opa Fl.10,- betalen, en dat is later ook gebeurd.
Op de foto zijn de contouren van het park en de nog bestaande opstallen, zeer goed herkenbaar. De tijd heeft niet stilgestaan.

In de zeventiger jaren begint het economisch beleid van het gemeentebestuur van Ermelo zich meer en meer op het toerisme te richten. Tot op dat moment waren het vooral de kippen- en eendenboerderijen die economisch van belang waren voor de gemeente maar of die sector dat ook in de toekomst zou blijven was maar zeer de vraag.

Eind jaren 70 sticht een Groningse zakenman het bedrijf Creatief Vakantieparken. Hij koopt het landgoed De Kriemelkuil en bouwt er ruim 30 bungalows op in 3 verschillende types, langwerpig, vierkant en geschakeld. Alle bungalows zijn ongeveer 50 m2 en staan op zeer ruime boskavels van rond de 1000 m2 ieder. Het wordt een zeer populair vakantiepark in de categorie “natuurparken” zonder al te veel toeters en bellen. De prachtige oprijlaan met zijn oude beuken maar zeker ook “De Kuil” met zijn talloze rododendrons, zijn echte blikvangers.

In 1990 probeerde de eigenaar om de bungalows te verkopen met de verplichting tot verhuur. Dat liep uiteindelijk op niets uit en eind 1992 kwamen de bungalows in de vrije verkoop en werd direct ook onze VVE opgericht. De eigenaren van het eerste uur kochten hun bungalow dus eind 1992 begin 1993 en de VVE bestaat dus al meer dan 20 jaar.

Onderdeel van de verkoop vormde ook de prachtige Kuil. Deze werd verdeeld in 5 (later door splitsing 6) kavels waarop nieuwe bungalows werden gebouwd. Door gewijzigde bestemmingsplannen mochten de bungalows eerst worden uitgebreid tot maximaal 66 m2 en onlangs tot maximaal 75 m2.
Niet alleen de bungalows werden door diverse eigenaren aangepast aan de huidige tijd. Door de jaren hebben diverse besturen niet stilgezeten. Het grootonderhoud aan de mandelige opstallen, hekwerken en aan de speeltoestellen in de speelplaats zijn ieder jaar een punt van aandacht. Daarnaast werden de wegen voorzien van nieuw asfalt, werden de postbussen vervangen, werd de openbare verlichting verbeterd, de bewegwijzering werd eenduidig, de voormalige theekoepel werd vervangen en last but not least was er het mega project rond de elektra. Onlangs nog werden er 2 wildroosters in het wegdek aangelegd en momenteel wordt nagedacht over een optimaler gebruik van ons onlangs ge-upgrade coax netwerk met de optie om daarop ook internet aan te bieden.

Bij deze opsomming moet worden opgemerkt dat deze projecten nooit hadden kunnen worden gerealiseerd zonder de deskundige inbreng en medewerking van een aantal eigenaren, die altijd bereid waren en zijn om hun tijd en energie “om niet” voor de VVE in te zetten. Chapeau!

Belangrijkste speerpunt voor de VVE is en blijft het op peil houden en verbeteren van het aanzien van ons park. Het onderhoud van het mandelige groen is daarbij van cruciaal belang.

Het verloop van eigenaren op het park is zeker niet groot. Ondanks de vergrijzing zijn er nog veel eigenaren van het eerste uur. Wij hopen dat zij en nog vele na ons volop kunnen genieten van hetgeen De Kriemelkuil te bieden heeft.